Fett är bra

Mer fett och mindre kolhydrater

Ät mer fett och mindre kolhydrater, protein och socker. Om du ska följa en strikt keto diet, så bör ditt kostintag bestå av minst 70% fett. Dels för att du ska må bra, dels för att du ska få i dig minst möjligt med kolhydrater. Var inte rädd för att äta fett, det är fettet som håller dig mätt och belåten. Fett är också nyckeln till att slippa ett ständigt sug.

Först när din kropp går in i ketos stadiet, väljer kroppen per automatik fett som primär energikälla. Din kropp kommer i det här stadiet att förbränna både överflödigt kroppsfett samt fettet du får i dig via mat. Omvandlingen av fett till energi har startat.

Kroppen föredrar fett som energikälla

Även om kroppen föredrar fett som energikälla har kroppen fortfarande ett behov av glukos, men i lagom mängd. Ett överflöd av glukos kan leda till övervikt och ett överskott över lång tid kan göra oss ordentligt sjuka. Naturligt nog kommer kroppens tillgång på glukos att minska i samband med att du äter mindre socker och kolhydrater. När tillgången på glukos blir begränsad kompenserar dock kroppen själv bristen på glukos genom att producera glukos av proteinet du äter. Denna glukosproduktion kallas för glukoneogenes.

Ät fett för att förbränna fett

Att ditt kostintag ska bestå av minst 70% fett betyder inte detsamma som att tallriksmodellen ska fyllas med över 2 tredjedelar fett. I stället refererar man till andelen kalorier på tallriken. Det blir därför mer korrekt om vi fokuserar på att 70% av kalorierna ska komma från en fettkälla.

Stekt bacon
Stekta ägg

Ägg och bacon – vikt vs kalorier

Skillnaden blir markant när vi väljer att räkna en portion ägg och bacon i kalorier jämfört mot att vi väger samma portion i gram. För att tydliggöra resonemanget ovan om att fett ska utgöra minst 70% av din måltid, har jag gjort en uppställning som visar vikt vs kalorier.

  • 3 ägg motsvarar 36 gram protein, 1 gram kolhydrater, 30 gram fett

  • 4 skivor med bacon motsvarar 48 gram protein, 2 gram kolhydrater, 48 gram fett

  • Resultat: 84 gram protein, 3 gram kolhydrater, 78 gram fett. Totalt 165 gram där 78 gram är fett vilket ger 47% fett

När vi räknar ägg och bacon i gram framgår det tydligt att fett utgör mindre än hälften av den totala måltidens vikt. Denna portion räknat i enheten gram vill därför inte motsvara mer än 70% fett av det totala innehållet.

Räknar vi istället samma portion med ägg och bacon i kalorier vill vi få ett helt annat resultat

Notera att 1 gram protein motsvarar 4 kcal, ett gram kolhydrater motsvarar 4 kcal och ett gram fett motsvarar 9 kcal.

  • 3 ägg motsvarar 36 gram protein (36 x 4 = 144 kcal), 1 gram kolhydrater (1 x 4 = 4 kcal), 30 gram fett (30 x 9 = 270 kcal)

  • 4 skivor med bacon motsvarar 48 gram protein (48 x 4 = 192 kcal), 2 gram kolhydrater (2 x 4 = 8 kcal), 48 gram fett (48 x 9 = 432 kcal)

  • Resultat: Protein 336 kcal, kolhydrater 12 kcal, fett 702 kcal. Totalt 1050 kcal där 702 kcal är fett vilket ger 68% fett

Nu framgår det tydligt att 68% av alla kalorier kommer från fett. Om vi dessutom steker både ägg och bacon i äkta smör så vill måltidens totala fettprocent långt överstiga 70% fett, vilket är vår målsättning. Om du vill ha tips på andra keto recept med högt fettinnehåll så klicka här.

Anmäl dig till vårt Nyhetsbrev

Vi delar inte  din e-postadress. Du kan när som helst avbryta prenumerationen för våra e-postmeddelanden.

Tack! Din anmälan till nyhetsbrev är skickad
Något gick fel

Addera mer fett till maten

Det finns många knep att addera mer fett i maten. Blanda ner avokado og oliver i din sallad, ta en extraklick smör i stekpannan, toppa ägghalvorna med majonnäs, ta lite kryddsmör på köttbiten eller häll några droppar grädde i ditt morgonkaffe. Hemligheten brukar vara att äta sig mätt med mer fett. Om du exempelvis adderar mer kryddsmör på din köttbit så behöver du kanske inte ta flera köttbitar eftersom du blir mätt redan på den första.

Exempel på bra fett källor

  • 100 gram Avokado innehåller ca 200 kcal av det är 175 kcal fett. Då får en fettprocent på runt 90%

  • 100 gram Oliver innehåller ca 115 kcal av det är 100 kcal fett. Då får du en fettprocent på 85%

  • 100 gram grädde innehåller ca 195 kcal av det är 170 kcal fett. Då får du en fettprocent på 87%

  • 100 gram smör innehåller ca 720 kcal av det är 716 kcal fett. Då får en fettprocent på 100%

  • 100 gram kokosfett innehåller ca 862 kcal av det är 860 kcal fett. Då får du en fettprocent på 100%

Kolesterol är nyttigt, inte farligt

Kolesterol förknippas ofta med någonting dåligt, vilket inte riktigt stämmer överens med verkligheten. Kroppen behöver kolesterol för att fungera effektivt. Kolesterol är inte bara livsviktigt utan har en avgörande betydelse för cellernas funktion i kroppen. Nyare forskning visar att ett högt värde av kolesterol inte alltid är så farligt som man tidigare antagit. Högt kolesterolvärde ska därför inte likställas med ökad risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar som hjärtinfarkt, stroke och cirkulationsproblem. Lär mer om Fett som bränsle här.