Lyckas med keto dieten – mina 10 bästa tips

Kul att du tar dig tid att läsa min blogg. Om du inte redan har startat med keto, så läs vidare om du vill uppnå viktnedgång, välbefinnande och god hälsa. Här kommer mina 10 bästa tips för att lyckas med keto dieten.

  • Bestäm dig – Om du är motiverad att åstadkomma en förändring när det gäller ditt kosthåll, så bestäm dig för att genomföra keto dieten i minst 4 veckor. Om du vill uppnå resultat och är disciplinerad så kommer du att lyckas. Jag lovar. Men precis som alltid vill du uppleva både upp- och nedturer under resans gång.

  • Planera – Handla in ketovänlig kost så att du hela tiden har kylskåpet fullt av basvaror. Ha fokus och planera dina måltider i förväg.

  • Börja träna lätt – Cykla eller ta en morgonpromenad till jobbet. Välj trappor framför hiss. Eller varför inte gå av bussen eller tunnelbanan en hållplats tidigare för att få din dagliga motion? Möjligheterna är många.

  • Matförberedelser – Tillaga alltid lite extra så att du hela tiden har bra och sund ketomat till hands. Förbered gärna matlådor så undviker du att du faller tillbaka i gamla vanor och mönster.

  • Undvik alkohol – Under de 4 första veckorna rekommenderar jag att du undviker alkohol helt och hållet. Efter andra glaset med vin är det annars lätt att man frestas att äta både snacks, godis och annat osunt. Blir det dessutom mer än ett par glas så kommer ditt omdöme att vara betydligt sämre dagen efter och du kommer garanterat att avvika från kostplanen.

  • Sov – När man är trött är det betydligt lättare att hamna i alla fallgropar. Hur många av oss har inte småätit framför TVn sent på kvällen?

  • Rör på dig – Den enklast och billigast motionen är att springa eller gå. Kom dig ut, men börja i liten skala. Lyssna gärna på en intressant keto podcast eller på musik under tiden.

  • Sluta ljug för dig själv – Alla har tid att gå en liten promenad eller tillaga en omelett. Det handlar om inställning, om att ta riktiga val och att göra prioriteringar.

  • Skaffa dig mer tid – Lägg bort telefonen och stäng av TVn. Så ofta jag kan lägger jag telefonen till sidan och stänger av dataskärmen så att jag får tid över till annat.

  • Bry dig inte om andra – Ät riktigt, rör mer på dig och sluta bry dig om vad andra tycker och tänker.

  • Bestäm dig – Om du är motiverad att åstadkomma en förändring när det gäller ditt kosthåll, så bestäm dig för att genomföra keto dieten i minst 4 veckor. Om du vill uppnå resultat och är disciplinerad så kommer du att lyckas. Jag lovar. Men precis som alltid vill du uppleva både upp- och nedturer under resans gång.

  • Planera – Handla in ketovänlig kost så att du hela tiden har kylskåpet fullt av basvaror. Ha fokus och planera dina måltider i förväg.

  • Börja träna lätt – Cykla eller ta en morgonpromenad till jobbet. Välj trappor framför hiss. Eller varför inte gå av bussen eller tunnelbanan en hållplats tidigare för att få din dagliga motion? Möjligheterna är många.

  • Matförberedelser – Tillaga alltid lite extra så att du hela tiden har bra och sund ketomat till hands. Förbered gärna matlådor så undviker du att du faller tillbaka i gamla vanor och mönster.

  • Undvik alkohol – Under de 4 första veckorna rekommenderar jag att du undviker alkohol helt och hållet. Efter andra glaset med vin är det annars lätt att man frestas att äta både snacks, godis och annat osunt. Blir det dessutom mer än ett par glas så kommer ditt omdöme att vara betydligt sämre dagen efter och du kommer garanterat att avvika från kostplanen.

  • Sov – När man är trött är det betydligt lättare att hamna i alla fallgropar. Hur många av oss har inte småätit framför TVn sent på kvällen?

  • Rör på dig – Den enklast och billigast motionen är att springa eller gå. Kom dig ut, men börja i liten skala. Lyssna gärna på en intressant podcast eller på musik under tiden.

  • Sluta ljug för dig själv – Alla har tid att gå en liten promenad eller tillaga en omelett. Det handlar om inställning, om att ta riktiga val och att göra prioriteringar.

  • Skaffa dig mer tid – Lägg bort telefonen och stäng av TVn. Så ofta jag kan lägger jag telefonen till sidan och stänger av dataskärmen så att jag får tid över till annat.

  • Bry dig inte om andra – Ät riktigt, rör mer på dig och sluta bry dig om vad andra tycker och tänker.