januari 25, 2021

Vad är keto influensan

Det är vanligt att man de första dagarna på keto diet upplever olika influensaliknande symtom. Något som är helt normalt och som är ofarligt för kroppen. Fenomenet brukar omtalas som ”keto flu”, på svenska översatt till keto influensan. Trötthet, yrsel, huvudvärk, humörsvängningar och illamående är bland de vanligaste symtomen. Biverkningarna uppstår som en följd utav att kroppen reagerar på den radikala omställningen i kosthållet. Ditt minskade kolhydratintaget får helt enkelt kroppen att skrika efter både socker och kolhydrater – ett tillstånd även känt som kolhydratsinfluensan.

Keto influensa

Orsaken till keto influensan

Nästan alla som påbörjar keto dieten vill drabbas av keto influensan, men på lite olika sätt. Några upplever huvudvärk i ett par dagar medan andra kan få förkylningssymtom som varar en vecka eller två. Min egen uppfattning är att man kan se ett samband mellan tidigare kosthåll och keto influensans varaktighet och styrka. Du som tex redan är van vid att äta mycket grönsaker vill få betydligt mildare biverkningar till skillnad från någon som ätit skräpmat och helfabrikat. I det här fallet behöver kroppen längre tid på sig att anpassa sig till en ny diet. I värsta fall kan du räkna med huvudvärk, trötthet, magproblem och sömnsvårigheter i upp till 14 dagar.

Min väg till ketos

Min egen keto flu varade i 6 dagar och är helst inget jag önskar att uppleva igen. Jag var vimsig, irriterad och gick på toaletten åtminstone ett 10-tal gånger om dagen. Många menar att förstoppning är ett vanligt symtom, men jag kan intyga att i mitt fall var det tvärtom. Efter att ha mått riktigt uselt i ett par dagar kom plötsligt förändringen dag 6. Detta var övergångens stora dag. Jag fick en mage i balans, jag blev märkbart fokuserad och fick ny energi. Till sist hade jag äntligen lyckats med bedriften att hamna i ketos.

Men ingen är perfekt och även jag fuskar emellanåt. Jag unnar mig både kolhydrater och alkohol vid speciella tillfällen. Det resulterar i att jag tvingas gå in och ur ketos, något som inte är farligt men heller inte optimalt. Som tur är drabbas jag inte av keto influensan var gång, utan vanligtvis blir jag bara lite uppblåst och hängig.

Vad kan du göra för att klara av keto influensan

Det viktigaste av allt är att du på förhand har bestämt dig för att du verkligen vill ge keto dieten en chans. Rannsaka dig själv och var ärlig. Har du verkligen motivationen och viljan som krävs för att lyckas?

Mitt bästa tips för att underlätta övergången till ketogen kost är att du minskar intaget av kolhydrater under ett par dagar. På så sätt hinner kroppen anpassa sig gradvis till din nya livsstil. Mitt näst bästa tips är att investera i ett par nya och behagliga joggingskor som kan ta dig på långa turer i skog och mark. Jag varnar för att det finns en mängd dyra hjälpmedel på internet – men dessa klarar du dig fint utan. Det finns inga genvägar, utan tålamod och fokus är vad som krävs. Som alltid finns det inget som ger resultat utan en insats.

Du kan också prova följande för att minska dina symtom:

  • Drick vatten som innehåller en nypa salt

  • Kom dig ut i friska luften

  • Gå promenader i lugnt tempo

  • Ät fettrika livsmedel

  • Försök att sova 1 till 2 timmar extra

Så undviker du att göra dåliga val

Trots att det finns många olika alternativ med alkoholhaltiga drycker som passar dig på keto-diet innebär inte det att alkohol ska bli en del av din ketogena livsstil. All alkohol innebär tomma kalorier som varken tillför proteiner, fibrer, vitaminer eller mineraler. Stora mängder alkohol minskar även kroppens förbränning och ökar risken för olika typer av sjukdomar.

När vi dricker mer än ett par enheter gör vi i tillägg dåliga val. Det resulterar ofta i att vi glömmer alla förhållningsregler och småäter snacks och andra osunda matalternativ. Alkohol bidrar också till att vi sover sämre och vi därmed går miste om vår viktiga djupsömn. Du kan läsa mer om Keto och sömn här.

Mitt tips är att dricka 2 glas vin eller ett par öl med låg alkoholprocent max 1-2 gånger i veckan. Är jag sugen på brännvin blandar jag en drink med sodavatten utan socker eller tar en whiskey med is. Drick med måtta – annars är det lätt att tappa fokus.

Viktigast av allt – ge inte upp! Allting är möjligt. Javisst, du kommer att vara i obalans några dagar men när du till sist hamnar i ketos kommer det att vara all möda värt. Förhoppningsvis kommer du att älska ditt nya jag och må bättre än någonsin.

Tips! Här kan du läsa mer om mat med högt fettinnehåll.

Leave A Comment